Procedure for registration of inheritance rights

Основні положення процесу реєстрації спадщини

  Юридична фірма “Avelex” – допоможе вам з такими питаннями, як успадкування. Наші адвокати працюють та консультують людей та організації по всій Україні.

  Перш за все, у цьому процесі важливі чотири компоненти, юридичні факти, які перевірятиме нотаріус:

  1. Факт смерті покійної людини;
  2. Коло спадкоємців, перевірка сімейних відносин, утримання, одруження та фактичні шлюбні відносини;
  3. Чи відбулося прийняття спадщини?
  4. Проблеми спадкової маси: з’ясування, встановлення, перевірка;

  Свідоцтво про право на спадщину, як основне свідоцтво про наступне свідоцтво – Свідоцтво є індивідуальним (видається окремо для кожного спадкоємця) або суглоб, який включає в себе все спадкове майно та всі спадкоємці разом.

  Спадкоємці, які мали спільне домогосподарство з заповідачем, можуть не отримувати сертифікати, а починають фактично керувати майном. Тут враховується, що спадкоємець відноситься до власності як до себе – продовжує жити в будинку / квартирі заповідача, сплачує комунальні рахунки, здійснює ремонт будинку. У суперечливій ситуації, за відсутності документів, факт прийняття спадщини може встановлюватися в суді. На підставі такого рішення суду і факт буде підтверджено. У випадку успадкування нерухомого майна, обов’язково одержати цей сертифікат, оскільки права на таке майно підлягають обов’язковій державній реєстрації.

 Що стосується інших рухомих речей, зокрема, побутової техніки (дрібні предмети домашнього вжитку), то нотаріальне засвідчення не вимагається.

 Реєстрація сертифікату не обмежена в часі. Зазвичай він виданий після закінчення шести місяців з дати відкриття спадщини.

Ми звертаємо вашу увагу на умови, за яких шестимісячний строк не може бути виконаний:

  • Якщо є обґрунтовані докази того, що немає інших заявників на майно заповідача, сертифікат може бути виданий до кінця шестимісячного періоду;
  • Якщо є зачата незрожденна дитина заповідача, то час для реєстрації спадщини, зокрема його відкриття та прийняття, буде затриманий у строк до народження. Органи догляду та догляду також будуть задіяні в цьому процесі;

  Звичайно, в моєму житті відбуваються різні ситуації. Наприклад, можуть бути певні зміни у спадкоємців – з’явився родич, людина не знав про смерть, інші ситуації. У цьому випадку нотаріус, при наявності взаєморозуміння між спадкоємцями, має повноваження, передбачені законодавством, для внесення змін до посвідчення. У разі відсутності інших претендентів на майно, підстав для внесення змін до сертифіката буде лише рішення суду.

  Другий важливий момент полягає в тому, що необхідно подати всі права документи, що майно належить померлому. Нотаріус також перевіряє відсутність заборони на відчуження або вилучення такої власності.

  Also, the necessary document is a death certificate, on the basis of which the notary establishes the fact and place of death. If this document is not available to the heirs for a notary for any reason, then he has sufficient authority to obtain such a document in the registration authorities. If death is recorded by the authorities of another state, then the appropriate certificate of this state will be legalized. In such a situation, it is necessary to examine the texts of international agreements, which stipulate the conditions for legalization.

  It should be remembered that applications for acceptance or refusal to accept inheritance property must be submitted by the heir independently. The representative is not authorized to submit such applications. In some cases, when talking about minors, minors and persons with limited civil capacity, they do not file such applications, as they are recognized as having adopted the inheritance automatically.

  We also draw attention to the fact that by accepting a part from the hereditary mass, the heir is recognized as having accepted it in full. This provision is important in practice in those situations where all documents regarding the available property of the testator were not filed, and the notary was not able to detect it. This also happens in situations where there were problems with the registration of certain rights or documents, let’s say they were not timely drawn up improperly. In practice, the situation with garages that are owned by garage cooperatives is often widespread. Very often there are problems with such documents.

  That is, in fact, having documents on the property, no difficulty in the design of the inheritance should not have arisen. But as practice shows in life often there are certain unpredictable situations. Let’s consider them below.

Difficulties in registering inheritance rights:

  1. If the time for the adoption of the inheritance is omitted;
  2. If there are no documents certifying the ownership of the deceased person.

 

1. The question of time is always relevant and the most “slippery”, in particular, when we speak about ordinary citizens without legal education. However, even in case of missed deadlines, our attorneys may apply to the court for its renewal. Of course, there must be a dispute here – that is, the non-recognition by other heirs of the right to renew the term of the heir-plaintiff. Interestingly, in the absence of other applicants for the property of the testator, representatives of the territorial community will also be involved in the trial. This is obvious, because in the absence of descendants the owner of the property becomes a territorial community.

 Як наголошувалось вище, у разі пропуску строку, суд у своєму рішенніможе його надати. Однак, часто це може відбуватись вже після того, як інші спадкоємці отримали свідоцтво. Тоді знову ж потрібно подавати позов про внесення змін до свідоцтва про право на спадщину. Опісля нотаріус, якщо про це вказано в рішенні, видає нові свідоцтва про право на спадщину.

2. Such a situation will result in a mandatory appeal to the court. We are talking about real estate when it is not registered. However, if there are documents, for example, on the right to use the land or ownership of it, the conclusion of the Bureau of Technical Inventory or Certificate of Conformity, as well as any other legal documents duly certified, that can be proper evidence in the presentation of the right of the testator on property – no problems with satisfaction of the claim will arise.

  Also important is the availability of a document that certifies the right of the assignee to the property – a contract of sale, purchase, sale, certificate of the right to inheritance. It matters, in those circumstances, when the registration office has not been registered in the technical inventory bureau.

  There are also situations where the heir during his lifetime failed to prove the procedure for privatization of property until completion. However, there is a certain “mitigating” circumstance, if the deceased person still managed to properly express the desire, the will to privatize, in the proper form. Accordingly, if the authorized body has not made a decision on the privatization of housing at the time of death, but after a coincidence of the prescribed period, the descendants will still have the right to claim property rights for such property.

  The inheritance belongs to the successor from the day of opening, but it is necessary to remember the moment of registration of the property right and the time of the property right associated with it.

  Even more relevant is the issue of recognition of the certificate of the right to inherit the invalid. It is worth mentioning the inheritance of the will, because it was when it was composed by a person who decided to express his last will concerning the disposal of property, and errors could be made which would indicate his incompatibility with the law. And, consequently, the certificate issued to the heir by will can be invalidated.

  So, summing up the above, we see that the process of processing the rights to inheritance is a rather long, formalized process. It is the receipt of the certificate of the right to inherit is a kind of “solution” of a long-term process. It should be remembered about the importance of preserving documents on the property that is part of the hereditary mass, as it significantly reduces the process of processing and often excludes a fairly long procedure for applying for the protection of their rights to the court. However, the jurisprudence in hereditary disputes is rather well-established and for a long period of time already developed significant recommendations, newsletters, regulations, which explain in turn all the nuances of inheritance.

  З огляду на важливість уваги до деталей, необхідність керування великою кількістю правил, все ще краще звернутися до спадкоємців. Як часто здавалося, у простій ситуації не можна брати до уваги умови, наявність / відсутність необхідних документів і необгрунтовано виражати себе у тривалих затримках процесу видачі прав на спадщину.