Порядок оформлення прав на спадщину

Ключові положення процесу оформлення спадщини

Адвокатська компанія “Авелекс” – допоможе Вам, з таким питанням як спадщина. Наші адвокати працюють і консультують людей та організації на усій території України.

  Перш за все важливими у даному процесі будуть чотири компоненти, юридичні факти, які перевірятиме нотаріус:

  1. Факт смерті особи спадкодавця;
  2. Коло спадкоємців, перевірка родинних відносин, утримання, шлюбних та фактичних шлюбних відносин;
  3. Чи відбулось приймання спадщини;
  4. Питання спадкової маси: з’ясування, встановлення, перевірка;

  Свідоцтво про право на спадщину, як головний посвідчувальний документ спадкоємця – Свідоцтво буває індивідуальним (видаватись окремо для кожного спадкоємця) або спільним, у якому зазначатиметься все спадкове майно і всі спадкоємці разом.

  Спадкоємці, які вели спільне господарствозі спадкодавцем, можуть і не отримувати свідоцтва, а приступити до фактичного управління майном. Тут береться до уваги те, що спадкоємець ставиться до майна як свого – продовжує проживати у будинку/квартирі спадкодавця, оплачує комунальні послуги, проводить ремонт будівлі. У спірній ситуації,за відсутності документів, факт прийняття спадщини можна встановити у судовому порядку. На підставі такого рішення суду і підтверджуватиметься факт. У випадку успадкування нерухомого майна -обов’язково потрібно отримати дане свідоцтво, так як права на таке майно підлягають обов’язковій державній реєстрації.

Щодо інших рухомих речей, зокрема засобів побутового вжитку (дрібних побутових), то нотаріальне оформлення не обов’язкове.

Оформлення свідоцтва строком не обмежено. Зазвичай воно видається по закінченню шестимісячного терміну з дня відкриття спадщини.

Звертаємо Вашу увагу на умови, за яких шестимісячний термін може не дотримуватись:

  • Якщо подано обґрунтовані докази того, що інших претендентів на майно спадкодавця немає, то свідоцтво може бути видано і до закінчення шестимісячного терміну;
  • Якщо є зачата ще ненароджена дитина спадкодавця – то тоді термін оформлення спадщини, зокрема її відкриття та прийняття буде відтягнено у часі до моменту народження. В цей процес також залучатимуться органи опіки та піклування;

  Звичайно, в житті трапляються різні ситуації. Для прикладу можуть бути певні зміни у складі спадкоємців – з’явився родич, особа не знала про смерть, інші ситуації. В такому разі нотаріус,за наявності порозуміння міжусіма спадкоємцями, має передбачені законодавством повноваження на те, щоб внести зміни до свідоцтва. У випадку, якщо немає згоди інших претендентів на майно, то підставою для внесення змін до свідоцтва буде тільки рішення суду.

  Другим важливим моментом є те, що необхідно подати всі правовстановлюючі документи, про те, що майно належить спадкодавцеві. Нотаріус також перевіряє відсутність заборони на відчуження або арешт такого майна.

  Також, необхідним документом є свідоцтво про смерть, на підставі якого нотаріус встановлює факт та місце смерті. Якщо даний документ спадкоємці не можуть надати нотаріусу з якихось причини, то в нього є достатньо повноважень для витребуваннятакого документу в органів реєстрації. Якщо смерть зафіксована органами іншої держава, то тут необхідним буде легалізований відповідний посвідчувальний документ цієї держави. В такій ситуації потрібно дослідити тексти міжнародних угод, в яких передбачаються умови щодо легалізації.

  Слід пам’ятати, що заяви про прийняття або про відмову від прийняття спадкового майна,необхідно подавати спадкоємцем самостійно. Представник не уповноважений на подання таких заяв. В окремих випадках, якщо говоримо про малолітніх, неповнолітніх та осіб з обмеженою цивільною дієздатністю, то вони не подають таких заяв, так як визнаються як такі, що прийняли спадщину автоматично.

  Звертаємо увагу також нате, що прийнявши частину від спадкової маси, спадкоємець визнається як такий, що прийняв її в повному обсязі. Дане положення є важливим на практиці в тих ситуаціях, коли не було подано всі документи про наявне майно спадкодавця, а нотаріус не зміг його виявити. Таке трапляється також в тих ситуаціях, коли з реєстрацією певних прав або з документами були проблеми, скажімо вони не були вчасно оформлені неналежним чином. На практиці часто поширеною є ситуація із гаражами, які перебувають у власності гаражних кооперативів. Дуже часто є проблеми з такими документами.

  Тобто, фактично маючи документи на майно, ніяких труднощів у оформленні спадщини не мало б виникати. Але як показує практика в житті часто виникають певні непередбачувані ситуації. Розглянемо їх нижче.

Труднощі під час оформлення прав на спадщину:

  1. Якщо пропущено строк на прийняття спадщини;
  2. Якщо відсутні документи, які посвідчують право власності померлої особи.

 

1.  Питання строків завжди є актуальним і найбільш «слизьким», зокрема, коли ведемо мову про пересічних громадян без юридичної освіти. Але, навіть у разі пропущення строку на прийняття спадщини наші адвокати можуть звернутись до суду про його поновлення. Звичайно, тут має бути спір – тобто невизнання іншими спадкоємцями права на поновлення строку спадкоємця-позивача. Цікаво, що у випадку відсутності інших претендентів на майно спадкодавця в судовому процесі також будуть залучені представники територіальної громади. Це очевидно, адже у разі відсутності нащадків власником майна стає територіальна громада.

 Як наголошувалось вище, у разі пропуску строку, суд у своєму рішенніможе його надати. Однак, часто це може відбуватись вже після того, як інші спадкоємці отримали свідоцтво. Тоді знову ж потрібно подавати позов про внесення змін до свідоцтва про право на спадщину. Опісля нотаріус, якщо про це вказано в рішенні, видає нові свідоцтва про право на спадщину.

2. Така ситуація матиме своїм наслідком обов’язкове звернення до суду. Мова йде про нерухоме майно, коли воно не зареєстровано. Однак, якщо є документи, наприклад, на право користування земельною ділянку, або власності на неї, висновку бюро технічної інвентаризації або сертифікату відповідності, а також будь-яких інших юридичних документів, посвідчених належним чином, що зможуть бути належними доказами при доведенні права спадкодавця на майно – жодних проблем із задоволенням позову не виникатиме.

  Також важливою є наявність документа, який посвідчує саме право спадкодавця на майно – договір міни, купівлі-продажу, свідоцтво про право на спадщину. Це має значення, за тих обставин, коли в бюро технічної інвентаризації не проводилась реєстрація.

  Виникають також ситуації, коли спадкодавець за період свого життя не довів процедуру приватизації майна до завершення. Однак, тут є певна «пом’якшуюча» обставина, якщо померла особа все ж встигла належним чином висловити бажання, волю на приватизацію, в належній формі. Відповідно, якщо уповноважений орган не прийняв рішення про приватизацію житла на момент смерті, але після збігу встановленого строку, то нащадки все ж матимуть право вимоги визнання за ними права власності на таке майно.

  Спадщина належить спадкоємцеві з дня відкриття, однак слід пам’ятати про момент реєстрації речового права та пов’язаний з ним момент виникнення права власності.

  Ще актуальним є питання визнання свідоцтва про право на спадщину недійсним. Слід згадати про спадкування за заповітом, адже саме при його складанні особою, яка вирішила висловити свою останню волю, щодо розпорядження майном, можуть бути допущені помилки, які свідчитимуть про його невідповідність закону. А, отже, свідоцтво видане спадкоємцю за заповітом може бути визнане недійсним.

  Отже, підсумовуючи вищенаведене, бачимо, що процес оформлення прав на спадщину є досить тривалим, заформалізованим процесом. Саме одержання свідоцтва про право на спадщину є своєрідною «розв’язкою» довготривалого процесу. Слід пам’ятати про важливість збереження документів на майно, що входить до спадкової маси, так як це суттєво скорочує процес оформлення та виключає часто досить тривалу процедуру звернення за захистом своїх прав до суду. Однак, судова практика у спадкових спорах є досить усталеною та за тривалий період вже розроблені значні рекомендації, інформаційні листи, постанови, де роз’яснюються покроково всі нюанси спадкування.

  Зважаючи на важливість уваги до деталей, потребу оперувати значною кількістю нормативних актів, все ж краще звертатись до спеціалістів зі спадкування. Так як часто, здавалось, у простій ситуації, можна не врахувати строки, наявність/відсутність необхідних документів та невиправдано наразити себе на тривалі тяганини у процесі оформлення прав на спадщину.